Gruppebilde fra besøk på rådhuset

Den gode samtalen

Onsdag fikk vi den gode samtalen mellom kirken og kommunen. Biskop, prost, kirkeverge og fellesrådslederen møtte ordfører, varaordfører og kommunedirektør til et hyggelig måltid og samtale rundt bordet om viktige saker for kirke og samfunn.

Kirken ønsker å være med å bygge det gode lokalsamfunnet i Haugesund. Hva kan vi gjøre for barn og ungdom slik at færrest mulig faller utenfor og flest mulig har gode fritidstilbud. Hva kan vi gjøre for å sikre oss når ulykke og sorg treffer samfunnet på en brutal måte. Hvordan kan vi jobbe for at alle,  uansett tro og livssyn, får sine gravferdsskikker tatt på alvor. Hvordan kan vi sikre en verdig alderdom og gode tjenester ved livets slutt der eksistensielle behov blir ivaretatt.

Mange viktige saker ble løftet rundt bordet og samtalene vil fortsette. Fra kirken si side er vi svært glade for det gode og tette samarbeidet vi har med Haugesund kommune. Slike samtaler er med å styrke dette forholdet. Vi har ett felles mål om at Haugesund skal være en god plass og bu og leve.

Fra v. Kommunedirektør Ole Bernt Thorbjørnsen, Rita Leinan, ordfører Nils Konrad Bua (H), varaordfører Gunn Margot Bendiksen (Frp), biskop  Anne Lise Ådnøy, Kirkeverge Stein Robert Osdal, Prost Rune Steensnæs Engedal