Nå blir det Mangfoldsfest igjen!

Denne helgen kan du oppleve et mangfold av kulturer som du vanligvis ikke opplever i Haugesund. På den årets Mangfoldsfest kommer du jorden rundt på 6 timer.

Mangfoldsfesten er en feiring av det mangfoldige Haugesund med fokus på kultur, dans, musikk og mat.

Målet med arrangementet er å vise frem de positive sidene ved mangfold: flerkultur, kjønn og seksualitet, funksjonsevne, livssyn og tro. På denne måten ønsker vi å bygge broer mellom ulike befolkningsgrupper, aldre og tradisjoner i byen. Festen er en del av Sildajazz-festivalen.

Det meste skjer i Bibliotekparken på lørdag, men det er også program i byparken og på Vår Frelsers menighetshus på lørdag og søndag.

På fredag er det Drageverksted på Menighetshuset kl. 12 og Det mangfoldige sykkeltoget skjer i Byparken kl 17.

Mangfoldig sofa-samtale.

På lørdag 10. august kl. 13 er det sofa-samtale på Menighetshuset. Her møtes representanter for forskjellig tro og livssyn. Det blir både representanter fra Human-Etisk forbund og Muslim Dialogue Network. Under overskriften «Kristenrettens betydning for vårt samfunn» stilles spørsmål som Hva har livssyn til felles med andre livssyn? Og hvordan tåler vi at andre tror og lever annerledes enn oss?

Ønsket til festivalen er å samle en sal full av folk som tror, tenker og lever forskjellig.

Fredagen er den store dagen.

Byparken på fredag er stedet å være om du ønsker å oppleve kulturell mangfoldighet. Da kan du oppleve musikk og dans fra hele verden. Det blir innslag fra blant annet Thailand, Irak og Ukraina.

Se programmet nede på siden.

Opplev en verden av mat.

Mat er en del av kulturen i alle land. Det er også en del av Mangfoldsfesten i Bibliotekparken.

På fredag og lørdag fra 12-18 kan du besøke internasjonalmat-teltet der du finner et langt matbord med mat fra 14 forskjellige nasjonaliteter som selges til rimelige priser.

Her er det programmet for årets Mangfoldsfest

8. august

12.00: Drageverksted arrangert av Thaiforeningen på Menighetshuset

17.00: Bli med på “Det mangfoldige sykkeltoget” og feir inkludering og mangfold i vårt lokalsamfunn! Vi starter i Byparken kl. 17.00 og sykler sammen til Rådhusparken.

9. august

12.00: Offisiell åpning

12.10: Thaidans, -sang og -boksing

12. 40: Dans, sang og luftakrobatikk, ukrainsk gruppe